Werkwijze

1 Wensen We beginnen met het opschrijven van wie je bent en wat je doet tijdens een informeel gesprek met een kop koffie. Vertel me wie je bent, vertel me over je bedrijf of organisatie . Hoe ben je begonnen. Wat is het verhaal achter je organisatie of bedrijf. Wat is de slogan of of wat zijn de kernwoorden die staan voor je organisatie? Daarna wil ik graag je wensen horen:

Wat wil je bereiken?
Wat wil je duidelijk maken en aan wie?
Heb je zelf ideëen?
En wat zijn je wensen wat betreft een film?
Wat voor stijl wil je uitdragen?
Wil je muziek, voiceover, tekst, gebruikmaken van acteurs?
Als er muziek bij komt wat zou je passend vinden qua stijl?
Wat wil je dat er op de aftiteling komt te staan?
Wil je ook nog een actie promoten of een boodschap?
Wil je mijn advies over het promoten op social media of wil je dat zelf doen?

Daarna ga ik een aantal mogelijkheden noemen waar je misschien nog niet aan gedacht hebt. En een voorstel.

2 Bevestiging Vervolgens maak ik een opdracht bevestiging met een omschrijving van je wensen om te kijken of we elkaar in alle opzichten goed begrepen hebben tijdens het gesprek.

3 Scenario In de bevestiging opgenomen zit een voorstel met een verhaallijn (scenario) op basis van dit gesprek.

4 Script Als jij het hiermee met het scenario eens bent werk ik dit verder uit en schrijf ik een script met teksten voor de acteurs of medewerkers. De tekst die over het beeld komt en de teksten voor de voiceover

5 Planning Als je het met het script eens bent plannen we de filmopnamen. En gebaseerd daarop stellen we een datum waarbij de eerste versie klaar moet zijn voor review. Dat houdt in dat we de eerste versie bekijken en dat als er nog opmerkingen zijn deze worden meegenomen in een aanpassingsronde.

6 Materiaal Je stuurt me je logo (en materiaal of tekst) dat in de film verwerkt moet worden in een hoge resolutie in een pdf bestand.

7 Montage Daarna maak ik een ruwe versie met beelden, logo, muziek, tekst, voiceover.

8 Review – eerste versie De eerste versie is klaar en deze gaan we gezamenlijk bekijken en reviewen. Zijn er nog opmerkingen of is er nog iets dat je anders wilt hebben dan noteren we dat. Daarna kijk je de volgende dag op je gemak zelf nog een paar keer en als er nog iets is wat je later pas is opgevallen dan hoor ik dat van je. Naar aanleiding hiervan maak ik aanpassingen die allemaal in één keer worden meegenomen in een correctieronde.

Review -tweede versie De eerste versie is nu helemaal gecorrigeerd en kun je bekijken. Ben je tevreden dan kan de film op de gewenste datum online worden vrijgegeven of op jouw eigen youtube kanaal of op mijn kanaal. Je krijgt een filmlink plus je eigen film in HD kwaliteit toegestuurd. En je kunt beginnen de film in te zetten op social media.

9 Social media Het inzetten op social media kanalen of plaatselijke digitale etalages is niet voor iedereen appeltje -eitje. Als je b.v. door de digitale bomen het bos niet meer ziet of je hebt er zelf geen tijd voor dan kan ik je daarin adviseren. Eventueel kan ik het inzetten op social media ook voor je verzorgen. Via facebook of andere kanalen kunnen daarnaast ook gesponsorde berichten ingezet worden om je film te verspreiden. Het is dus handig om ook een budget te reserveren voor een nog betere verspreiding van je film.  Dat hoeft geen gigantisch budget te zijn. Facebook advertenties om een bepaalde doelgroep, regio  of postcode gebied te bereiken kunnen heel gericht worden gedaan. En het voordeel is dat deze advertenties geen honderden euro’s kosten. Ook plaatselijke (internet)zenders bieden mogelijkheden voor redelijke prijzen.

10 Belangrijk! Het is zo dat pas 75 jaar nadat de componist en tekstschrijvers van een stuk muziek of song overleden zijn de muziek rechtenvrij gebruikt kan worden. En zelfs dan zijn er nog rechthebbende oudtantes. Buma/stemra waakt voor de rechthebbenden stevig over de rechten op deze muziek. Als je daar niet zelf op let dan kan het gebruik van een stukje muziek je flinke boetes en facturen opleveren. Je kunt zelf misschien componeren of je kent nog een leuke muzikale neef die dat zó voor je wil doen. Dat zou heel handig zijn! Niet iedereen is muzikaal begaafd en gelukkig zijn voor het gebruik van muziek ook nog andere oplossingen. Onder de noemer creative commons mag je de muziek van sommige componisten vrij gebruiken. Mits je hen dan wel vernoemd en een link plaatst bij ieder post. Anderen hebben een site waar je een klein bedrag betaald voor een stukje muziek dat je van hen mag gebruiken. Maar let op ook andere organisaties en bedrijven kunnen datzelfde stukje muziek gebruiken. Het voordeel is dat het tarief van zo’n 2 minuten muziekje hierdoor lekker laag blijft. Een componist inschakelen om iets te maken dat helemaal perfect past kan natuurlijk ook. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt hangt daar wel een €kaartje aan. Het is wel aan te raden in de meeste gevallen om muziek te gebruiken omdat ook ‘sonic branding’ zoals het wordt genoemd maakt dat je boodschap beter onthouden wordt bij je publiek. Overigens is niet alle muziek passend voor een 1 minuut filmpje. Muziek kan een film namelijk vertragen of versnellen.