Korte bedrijfsfilms info

Een korte bedrijfsfilm is een film die in één of meer minuten op een compacte manier je bedrijf, organisatie, diensten of producten presenteert. De film kun je inzetten op social media en delen met je netwerk of op een groot beeldscherm (HD)  laten zien bij presentaties of bijeenkomsten en evenementen. Of meesturen bij een mailing. Daarnaast kun je nog denken aan andere mogelijkheden waarbij het handig is om een film in te zetten zoals:

  • het starten van een project (kick off)
  • een pitch: in plaats van 10 minuten uitlegtijd vertel je met een filmpje een heel verhaal in 1 minuut
  • lancering van een product, bedrijf, webwinkel of expositie
  • fondsenwerving voor een doel, project of presentatie
  • verantwoording aan de gulle gever van een subsidie of bedrag achteraf
  • ondersteuning van een eigen lesmethode
  • toolboxfilms: een korte film met stapsgewijze uitleg met betrekking tot veiligheid, gezondheid of milieu
  • credentials/referenties
  • een visitekaartje etc.
  • huisregels (niemand leest ze dus beter in 1 minuut alles aan je klant vertellen wat ze moeten weten en waarom deze regels er zijn). Bijvoorbeeld aan nieuwe leden op een sportclub
  • simpele uitleg van een ingewikkeld proces

 

Laat weten waar je zit: Je kunt bijvoorbeeld wel een productfilm willen om een nieuw product te introduceren maar als je klanten je nog niet weten te vinden is het praktischer om eerst je klanten te laten weten waar je zit. En is er een opening? Dan is een film vooraf de juiste manier om potentiële klanten uit te nodigen. Maar ook om de opening zelf te filmen.  De aanwezigen vinden het prettig als er iets van hun bedrijf is te zien (b.v. een gezicht of een logo) en zullen daardoor reageren op social media. Staan ze er ook nog op met hun eigen logo dan willen bezoekers de film mogelijk ook nog delen. Tijdens een eerste gesprek komen er vaak veel meer mogelijkheden  en misschien zelfs betere opties ter sprake waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt. Een eerste gesprek is een afstemming op je wensen en het benoemen van de mogelijkheden die er zijn. Na het bespreken van de mogelijkheden krijg je een voorstel voor een scenario toegezonden.

Makkelijk en eenvoudig: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Met ingewikkelde taal of vaktaal bereik je slechts kleine selecte groepen of personen. Met eenvoudige bewoordingen kom je een stuk verder en bereik je veel meer mensen. Eenvoudige bewoordingen begrijpt namelijk iedereen! En al helemaal in een kort filmpje. Ik vereenvoudig een ingewikkeld proces voor je in 1 of 2 minuten film.

Waarom zou je kiezen voor deze methode? voor hetzelfde geld kun je massa’s drukwerk bestellen! Omdat je rekening houdt met de aandachtsboog van de kijker en de snelle wereld om ons heen. Er is heel veel informatie die ons iedere dag wordt aangeboden. Lezen, is iets wat mensen doen nadat ze bepaald hebben dat het de moeite waard is om te lezen. Een pakkend filmpje is de snelste manier om mensen naar de rest van je informatie te leiden. Zorg dat  je triggert én dat jouw informatie blijft hangen. Dat kan heel snel met een filmpje van 1, 2 of 3 minuten. Langer is mogelijk maar in principe kun je de wereld binnen 1 minuut al heel veel kenbaar maken. En veel mensen haken bij meer dan 3 minuten zeker af. Wil je onderwerp verder uitdiepen dan kan dat beter in een volgend filmpje.

En waarom is dat zinvol? Ten eerste omdat je er heel veel mensen in een hele korte tijd mee kan bereiken. Je kunt mensen in 1 minuut aanspreken en informatie meegeven via beeld, geluid en tekst én voiceover. Bewegende beelden trekken aandacht. Je móet er wel naar kijken. Met muziek eronder wil je vaak (als het een pakkend muziekje is) de rest ook nog even horen. De informatie die jij kwijt wilt via tekst en voiceover en beeld wordt zowel bewust als onbewust als een totaalinformatiepakketje direct meegepakt door de beschouwer. Én een pakkende film verspreidt zichzelf (mits deze natuurlijk goed wordt ingezet via een netwerk). Een mailing of flyer kan heel handig worden ingezet als promotiemiddel, maar krijgt dit allemaal niet voor elkaar. Een combinatie van verschillende promoties kan elkaar zeer zeker versterken.